top of page

Metoda Montessori

















Observările Mariei Montessori în ce priveÈ™te dezvoltarea È™i nevoile copiilor în primii ani de viață au fost revoluÈ›ionare pentru perioada în care ea a trăit È™i rămân remarcabile prin acurateÈ›ea lor până în ziua de astăzi.
 

Odată cu trecerea timpului, descoperirile È™tiinÈ›ifice din domeniul psihologiei dezvoltării continuă să confirme, să susÈ›ină È™i să îmbogățească principiile educaÈ›ionale postulate de dr. Montessori acum peste 100 de ani.
 

Ne dorim să onorăm eforturile inovatoare È™i dorinÈ›a de înÈ›elegere ale dr. Maria Montessori, continuând È™i noi pe aceeaÈ™i cale.

Programele noastre educaÈ›ionale se ghidează în mare parte după filosofia Mariei Montessori, integrând în acelaÈ™i timp cele mai noi descoperiri È™i conceptualizări din domenii precum neuropsihologia dezvoltării, educaÈ›ia bazată pe ataÈ™ament, inteligență emoÈ›ională È™i coaching emoÈ›ional. Mai jos, câteva principii directoare ale muncii noastre zilnice.
 

Învățare auto-dirijată

Copiii au o curiozitate înnăscută despre lumea în care trăiesc. Păstrăm un respect profund pentru această capacitate de învățare a copiiilor. Pe parcursul dezvoltării lor, copiii trec prin anumite faze în care învață anumite lucruri mai uÈ™or decât în orice alt moment din viaÈ›a lor. Această tendință înnăscută de a învăța este potenÈ›ată doar într-un mediu conÈ›inător È™i armonios, unde ei au libertatea È™i susÈ›inerea să îÈ™i urmărească activ interesele.
 

Prezentări individuale

Majoritatea prezentărilor de materiale È™i de activități au loc individual. Acest lucru ne permite să ne familiarizăm cu stilul unic de învățare al fiecărui copil È™i să ne ajustăm prezentarea la nevoile sale individuale.

În timpul prezentărilor de grup furnizăm întotdeauna materiale didactice individuale, permiÈ›ându-le astfel copiilor să înveÈ›e în ritmul propriu. Prezentările sunt scurte, concise, directe È™i au drept scop stimularea interesului copiilor.
 

Ciclu de lucru neîntrerupt

În timpul unui „ciclu de lucru”, copiii pot alege în mod independent activitățile de învățare pe care doresc să le desfășoare È™i au apoi la dispoziÈ›ie un interval de timp neîntrerupt pentru a le finaliza È™i pentru a returna materialele la locul lor potrivit pe raft. În acest proces, unul dintre rolurile educatorilor este să protejeze conntrarea copiilor de elemente disturbatoare.

Atunci când copiii sunt absorbiÈ›i într-o activitate cu sens, timpul pare că îÈ™i schimbă consistenÈ›a È™i poate fi perceput ca nelimitat. Cei mici experimentează astfel starea de flow, învățând în acelaÈ™i timp cum să finalizeze o sarcină cu ajutor minim din exterior. Drept urmare, ei capătă un sentiment de realizare È™i cu fiecare ciclu de lucru pe care îl finalizează cu succes.

Concentrarea atenÈ›iei este ca un muÈ™chi, care trebuie exersat. Atunci când li se permite în mod constant să lucreze neîntrerupt cu materiale care le oferă provocarea potrivită, copiii petrec din ce în ce mai mult timp cufundaÈ›i în sarcină. Astfel, ei învață cum să înveÈ›e.
 

Grupuri mixte de vârstă

Considerăm că o trăsătură importantă a mediilor de tip Montessori este facilitarea interacÈ›iunilor dintre copii de vârste diferite. Astfel, ei îÈ™i dezvoltă abilitățile sociale. Copiii mai experimentaÈ›i împărtășesc ceea ce au învățat cu colegii lor mai tineri, care la rândul lor sunt inspiraÈ›i să imite modelul colegilor mai experimentaÈ›i. Fiecare copil este susÈ›inut È™i respectat ca membru important al comunității armonioase din care face parte.

Deoarece copiii au nevoi diferite în funcÈ›ie de etapele de dezvoltare în care se află, clasele urmează în genere cicluri de câte trei ani: comunitatea 1-3 ani, comunitatea 3-6 ani, comunitatea 6-9 ani È™.a.m.d.
 

Mediu pregătit

Ne asigurăm că mediul în care cei mici îÈ™i petrec timpul este spaÈ›ios, deschis, ordonat, plăcut din punct de vedere estetic; un loc simplu È™i real, unde fiecare element există pentru a susÈ›ine dezvoltarea copilului. Mediul este amenajat proporÈ›ional cu înălÈ›imea È™i dimensiunea copiilor; are rafturi accesibile, mese È™i scaune de diferite dimensiuni, unde copiii se pot aÈ™eza pentru a lucra individual sau în grup.
 

Sala de clasă este împărÈ›ită în zone tematice, în care materialele sunt expuse pe rafturi, permiÈ›ând o mare libertate de miÈ™care. Copiii pot lucra în grup sau individual, respectând propriul stil È™i ritm. Fiecare copil foloseÈ™te materialul pe care l-a ales luându-l de pe raft È™i punându-l la loc în stare bună atunci când termină, pentru ca È™i ceilalÈ›i să îl poată folosi.

Mediul promovează independenÈ›a copiilor în procesul de explorare È™i învățare. Libertatea de alegere permite fiecărui copil să găsească activitățile care răspund nevoilor sale de dezvoltare È™i pune bazele autodisciplinei.
 

Materiale pentru dezvoltare

Pornind de la convingerea că manipularea obiectelor concrete ajută la dezvoltarea cunoÈ™tinÈ›elor È™i a gândirii abstracte, materialele Montessori au fost concepute într-un context experimental, în cadrul clasei, acordându-se o atenÈ›ie deosebită intereselor copiilor È™i etapelor evolutive prin care ei trec.
 

Aceste materiale permit copiilor să investigheze È™i să exploreze în mod personal È™i independent. Ele fac posibilă repetarea, promovând astfel concentrarea. Au calitatea de „a izola dificultatea”, ceea ce înseamnă că există o ordine logică în care ele sunt prezentate copilului È™i că fiecare material introduce o unică variabilă, un singur concept nou, izolându-l È™i lăsând celelalte concepte fără modificări.
 

Aceste materiale au un „control al erorii” intrinsec/mecanic: materialul în sine îi va arăta copilului dacă l-a folosit corect. Astfel, copiii È™tiu că erorile fac parte din procesul de învățare È™i se raportează constructiv la ele. Copiii devin astfel responsabili de propria învățare È™i îÈ™i dezvoltă încrederea în forÈ›ele proprii.
 

Rolul adultului

Considerăm că adultul este cel care trebuie să acorde o atenÈ›ie constantă È™i neobosită copiilor cu care lucrează, nu invers. Observând modul cum fiecare copil răspunde la diverse lecÈ›ii È™i materiale, ne putem da seama cu uÈ™urință ce activități È™i materiale ar fi potrivit să prezentăm È™i să introducem. Și recunoscând că fiecare copil este unic, cu nevoi È™i abilități individuale, ne străduim să îl ghidăm pe fiecare către împlinirea propriului potenÈ›ial.
 

Întrucât în comunitățile Montessori accentul se pune pe învățare È™i nu pe predare, principalul nostru rol constă în a susÈ›ine procesul de învățare al copiilor.
 

Ca atare, pregătim È™i întreÈ›inem sala de clasă, asigurându-ne că toate obiectele necesare sunt la îndemâna copiilor. Manifestăm în mod discret disponibilitatea de a răspunde nevoilor copiilor È™i intervenim ori de câte ori este necesar. Pe parcursul întregului timp petrecut împreună, ne străduim să modelăm comportamente pozitive, ghidându-i pe copii spre învățare auto-dirijată È™i spre independență.
 

Inteligență emoțională

RecunoaÈ™tem nevoia de validare emoÈ›ională a fiecărui copil cu care lucrăm. RecunoaÈ™tem intensitatea covârÈ™itoare la care cei mici resimt anumite trăiri È™i nevoia lor de a fi văzuÈ›i, conÈ›inuÈ›i È™i ajutaÈ›i să dea sens acestor tornade emoÈ›ionale È™i să le gestioneze.
 

Aceasta este lentila prin care privim manifestările emoÈ›ionale ale copiilor: încercăm să identificăm cauzele din spatele comportamentelor È™i îi însoÈ›im pe copii cu respect È™i cu empatie în navigarea acestor momente. Validăm emoÈ›iile È™i stabilim limite comportamentale clare atunci când ele sunte necesare.
 

Îi ajutăm pe cei mici să-È™i recunoască È™i să numească nemulÈ›umirile, fricile, stările emoÈ›ionale copleÈ™itoare. Îi susÈ›inem È™i îi încurajăm să exploreze situaÈ›iile declanÈ™atoare, să descopere resurse, să identifice posibile soluÈ›ii È™i modalități alternative de a gestiona situaÈ›ii similare pe viitor.

"Nu este adevărat că am inventat ceea ce se numeÈ™te Metoda Montessori. Am studiat copilul, am luat lucrurile pe care el mi le-a oferit È™i le-am exprimat. Asta este ceea ce se numeÈ™te Metoda Montessori.”

Maria Montessori

bottom of page