top of page

Metoda Montessori

















Observările Mariei Montessori în ce privește dezvoltarea și nevoile copiilor în primii ani de viață au fost revoluționare pentru perioada în care ea a trăit și rămân remarcabile prin acuratețea lor până în ziua de astăzi.
 

Odată cu trecerea timpului, descoperirile științifice din domeniul psihologiei dezvoltării continuă să confirme, să susțină și să îmbogățească principiile educaționale postulate de dr. Montessori acum peste 100 de ani.
 

Ne dorim să onorăm eforturile inovatoare și dorința de înțelegere ale dr. Maria Montessori, continuând și noi pe aceeași cale.

Programele noastre educaționale se ghidează în mare parte după filosofia Mariei Montessori, integrând în același timp cele mai noi descoperiri și conceptualizări din domenii precum neuropsihologia dezvoltării, educația bazată pe atașament, inteligență emoțională și coaching emoțional. Mai jos, câteva principii directoare ale muncii noastre zilnice.
 

Învățare auto-dirijată

Copiii au o curiozitate înnăscută despre lumea în care trăiesc. Păstrăm un respect profund pentru această capacitate de învățare a copiiilor. Pe parcursul dezvoltării lor, copiii trec prin anumite faze în care învață anumite lucruri mai ușor decât în orice alt moment din viața lor. Această tendință înnăscută de a învăța este potențată doar într-un mediu conținător și armonios, unde ei au libertatea și susținerea să își urmărească activ interesele.
 

Prezentări individuale

Majoritatea prezentărilor de materiale și de activități au loc individual. Acest lucru ne permite să ne familiarizăm cu stilul unic de învățare al fiecărui copil și să ne ajustăm prezentarea la nevoile sale individuale.

În timpul prezentărilor de grup furnizăm întotdeauna materiale didactice individuale, permițându-le astfel copiilor să învețe în ritmul propriu. Prezentările sunt scurte, concise, directe și au drept scop stimularea interesului copiilor.
 

Ciclu de lucru neîntrerupt

În timpul unui „ciclu de lucru”, copiii pot alege în mod independent activitățile de învățare pe care doresc să le desfășoare și au apoi la dispoziție un interval de timp neîntrerupt pentru a le finaliza și pentru a returna materialele la locul lor potrivit pe raft. În acest proces, unul dintre rolurile educatorilor este să protejeze conntrarea copiilor de elemente disturbatoare.

Atunci când copiii sunt absorbiți într-o activitate cu sens, timpul pare că își schimbă consistența și poate fi perceput ca nelimitat. Cei mici experimentează astfel starea de flow, învățând în același timp cum să finalizeze o sarcină cu ajutor minim din exterior. Drept urmare, ei capătă un sentiment de realizare și cu fiecare ciclu de lucru pe care îl finalizează cu succes.

Concentrarea atenției este ca un mușchi, care trebuie exersat. Atunci când li se permite în mod constant să lucreze neîntrerupt cu materiale care le oferă provocarea potrivită, copiii petrec din ce în ce mai mult timp cufundați în sarcină. Astfel, ei învață cum să învețe.
 

Grupuri mixte de vârstă

Considerăm că o trăsătură importantă a mediilor de tip Montessori este facilitarea interacțiunilor dintre copii de vârste diferite. Astfel, ei își dezvoltă abilitățile sociale. Copiii mai experimentați împărtășesc ceea ce au învățat cu colegii lor mai tineri, care la rândul lor sunt inspirați să imite modelul colegilor mai experimentați. Fiecare copil este susținut și respectat ca membru important al comunității armonioase din care face parte.

Deoarece copiii au nevoi diferite în funcție de etapele de dezvoltare în care se află, clasele urmează în genere cicluri de câte trei ani: comunitatea 1-3 ani, comunitatea 3-6 ani, comunitatea 6-9 ani ș.a.m.d.
 

Mediu pregătit

Ne asigurăm că mediul în care cei mici își petrec timpul este spațios, deschis, ordonat, plăcut din punct de vedere estetic; un loc simplu și real, unde fiecare element există pentru a susține dezvoltarea copilului. Mediul este amenajat proporțional cu înălțimea și dimensiunea copiilor; are rafturi accesibile, mese și scaune de diferite dimensiuni, unde copiii se pot așeza pentru a lucra individual sau în grup.
 

Sala de clasă este împărțită în zone tematice, în care materialele sunt expuse pe rafturi, permițând o mare libertate de mișcare. Copiii pot lucra în grup sau individual, respectând propriul stil și ritm. Fiecare copil folosește materialul pe care l-a ales luându-l de pe raft și punându-l la loc în stare bună atunci când termină, pentru ca și ceilalți să îl poată folosi.

Mediul promovează independența copiilor în procesul de explorare și învățare. Libertatea de alegere permite fiecărui copil să găsească activitățile care răspund nevoilor sale de dezvoltare și pune bazele autodisciplinei.
 

Materiale pentru dezvoltare

Pornind de la convingerea că manipularea obiectelor concrete ajută la dezvoltarea cunoștințelor și a gândirii abstracte, materialele Montessori au fost concepute într-un context experimental, în cadrul clasei, acordându-se o atenție deosebită intereselor copiilor și etapelor evolutive prin care ei trec.
 

Aceste materiale permit copiilor să investigheze și să exploreze în mod personal și independent. Ele fac posibilă repetarea, promovând astfel concentrarea. Au calitatea de „a izola dificultatea”, ceea ce înseamnă că există o ordine logică în care ele sunt prezentate copilului și că fiecare material introduce o unică variabilă, un singur concept nou, izolându-l și lăsând celelalte concepte fără modificări.
 

Aceste materiale au un „control al erorii” intrinsec/mecanic: materialul în sine îi va arăta copilului dacă l-a folosit corect. Astfel, copiii știu că erorile fac parte din procesul de învățare și se raportează constructiv la ele. Copiii devin astfel responsabili de propria învățare și își dezvoltă încrederea în forțele proprii.
 

Rolul adultului

Considerăm că adultul este cel care trebuie să acorde o atenție constantă și neobosită copiilor cu care lucrează, nu invers. Observând modul cum fiecare copil răspunde la diverse lecții și materiale, ne putem da seama cu ușurință ce activități și materiale ar fi potrivit să prezentăm și să introducem. Și recunoscând că fiecare copil este unic, cu nevoi și abilități individuale, ne străduim să îl ghidăm pe fiecare către împlinirea propriului potențial.
 

Întrucât în comunitățile Montessori accentul se pune pe învățare și nu pe predare, principalul nostru rol constă în a susține procesul de învățare al copiilor.
 

Ca atare, pregătim și întreținem sala de clasă, asigurându-ne că toate obiectele necesare sunt la îndemâna copiilor. Manifestăm în mod discret disponibilitatea de a răspunde nevoilor copiilor și intervenim ori de câte ori este necesar. Pe parcursul întregului timp petrecut împreună, ne străduim să modelăm comportamente pozitive, ghidându-i pe copii spre învățare auto-dirijată și spre independență.
 

Inteligență emoțională

Recunoaștem nevoia de validare emoțională a fiecărui copil cu care lucrăm. Recunoaștem intensitatea covârșitoare la care cei mici resimt anumite trăiri și nevoia lor de a fi văzuți, conținuți și ajutați să dea sens acestor tornade emoționale și să le gestioneze.
 

Aceasta este lentila prin care privim manifestările emoționale ale copiilor: încercăm să identificăm cauzele din spatele comportamentelor și îi însoțim pe copii cu respect și cu empatie în navigarea acestor momente. Validăm emoțiile și stabilim limite comportamentale clare atunci când ele sunte necesare.
 

Îi ajutăm pe cei mici să-și recunoască și să numească nemulțumirile, fricile, stările emoționale copleșitoare. Îi susținem și îi încurajăm să exploreze situațiile declanșatoare, să descopere resurse, să identifice posibile soluții și modalități alternative de a gestiona situații similare pe viitor.

"Nu este adevărat că am inventat ceea ce se numește Metoda Montessori. Am studiat copilul, am luat lucrurile pe care el mi le-a oferit și le-am exprimat. Asta este ceea ce se numește Metoda Montessori.”

Maria Montessori

bottom of page